Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.02.2021 13:50 - "Светът е Ментален"
Автор: hranislav Категория: Други   
Прочетен: 305 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 14.02.2021 13:51

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
  "Каквото е отношението на човека към неговите ближни, такова е отношението и на Бога към нас. Ние съществуваме благодарение на Божията мисъл. Бог мисли за нас и ни държи в ума си. Ако Той престане да мисли за нас, ние ще изчезнем. Божията мисъл поддържа света. Животът се крепи на Божията мисъл, която се влива във всяко живо същество. Който се е опитал да прекъсне този поток на Божията мисъл в себе си, той сам се е разрушил. Дайте път на тази светла мисъл в себе си, да потече вечният живот през вас, да се радвате на изобилието, което той носи. Това значи да бъде човек извор, да носи в себе си светлата идея за Бога. Не носи ли тази идея в ума си, той ще пресъхне." ("Любов и милосърдие", лекция от Учителя, държана на 26 декември 1930 г., София, Изгрев.)

  Някои казват, че светът ни е единствената реалност и че няма живот отвъд онова, което може да бъде възприето с петте ни сетива. Други казват, че светът ни е илюзия от която трябва да избягаме, да се освободим и реалността е извън него.
Едни се вкопчват в живота с такава страст и упоритост сякаш този живот е единствената реалност и няма нищо след гроба. Други пък бягат от живота така сякаш той е нещо незначително, капан, дяволска примка, която трябва да бъде прерязана.

image

   В настоящата публикация засягам въпроса за същността на Бога, човека и света в който живеем.

  "Кибалион" е книга, написана от автор или автори с псевдоним "Тримата Посветени". Смята се, че зад този "никнейм" стои американският адвокат, търговец, преводач и окултист Уилям Уокър Аткинсън (1862 г. - 1932 г.) и че с реалните си имена е написал десетина книга на духовна тематика, а с общо с всички ползвани от него имена (сред които още Йоги Рамачарака) самостоятелни или съавторски творбите му наброяват около стотина. Книгата "Кибалион" е с претенции, че представя древното египетско езотерично учение херметизъм, проповядвано от легендарния
Хермес Трисмегист, който е представян като древноегипетски мъдрец и жрец. За него се смята, че е сборен образ на древноегипетския бог Тот и древногръцкия бог Хермес. Тези вярвания повлияват на западноевропейските езотерични традиции.

  В "Кибалион" пише, че твърдението, че светът ни е илюзия е глупост на полумъдрите (в този ред на мисли полумъдрост е и твърдението, че светът ни е реален). Светът ни, казва херметизмът е едновременно реалност и илюзия (зависи с какво го сравняваме).

(Освен тази грубата видима реалност, има и други : по - фини нива на реалност/илюзия. Има и духовен възглед, според който съществува Абсолютна Реалност, докато тази, в която живеем в момента е относителна, защото е променлива и обусловена от процеси, които първо се случват в по - фини светове, а след това се реализират в материята. Както и че има и други нива на реалност/илюзия, които по своята същност са по - близки до Абсолютната Реалност в сравнение с нашата материална действителност/недействителност).

  В Индия, която също е повлияла много на европейските езотерични учения, две от големите философски школи се наричат "адвайта веданта" и "двайта веданта". 

  Адвайта проповядва едно недуалистично учение, според което няма абсолютно никаква, буквално абсолютно никаква разлика между Космическия Дух и индивидуалния човешки дух. Според това учение само привидно съществуват множество индивидуалности, а всъщност има една единствена Божествена Индивидуалност, която за свое развлечение разиграва Космически Театър, в който играе всички роли и всъщност няма такова нещо като отделна човешка душа, която да е различна от Космическата Душа. Идеята е за 100%-ова тъждественост между индивидуалния и Космическия Аз.

  Според другата голяма школа на индуизма (двайта веданта) съществуват паралелно и Дух на Вселената и неизброимо множество индивидуални човешки души. Като Космическия Дух живее във всяка една отделна душа, но същевременно той е нещо отделно от тях и той не е тях, а те не са него (тоест, Бог живее в мен и вас, но ние не сме Бог). Тук не се слага знак за равенство между Универсален Дух и дух на отделния човек. Това са две отделни, различни същности като първата се явява родител на втората.

image

  Учението херметизъм съдържа в себе си дуалистичната идея, характерна за двайта веданта. То учи още, че цялата Вселена,
че всички ние сме плод на мислите на Цялото (Бог, Абсолюта, Вселенския Разум).

   Продължавам с цитат от "Кибалион" в духа на разбирането за двойнствен характер на онова що е нетленно в човека.

  "От Херметичното учение следва, че ЦЯЛОТО е Иманентно ("съществуващо във, присъщо, пребива­ващо във") на своя Свят, както и на всяка част, части­ца, елемент или комбинация в Света. Това твърдение обикновено се илюстрира от Учителите с позоваване на Принципа за съответствието. Учителят кара учени­ка да образува Ментален образ на нещо - човек, идея, нещо, притежаващо ментална форма, като най-пред­ почитаният пример е този за автора или драматурга, изграждащ идея за своите литературни герои, или за художника или скулптора, създаващ идеалния образ, който той иска да изрази чрез изкуството си. Във всеки от посочените случаи ученикът ще установи, че макар представата да има битие и живот единствено в соб­ствения му ум, все пак той, ученикът, писателят, дра­матургът, художникът или скулпторът, в известен смисъл също е иманентен, съществуващ в мисловния образ или пребиваващ в него. С други думи, цялата ценност, живот, дух на реалността в мисловния образ е извлечена от "иманентния ум" на мислителя. Помис­лете върху това за момент, докато разберете идеята.
    За да дадем съвременен пример, нека кажем, че Отело, Яго, Хамлет, Лир, Ричард III са съществували единствено в ума на Шекспир по времето на тяхното създаване или раждане. И все пак Шекспир също е съществувал във всеки от тези литературни образи, дарявайки ги с тяхната жизненост, дух и действие. Чий е "духът" на литературните герои, които ние познаваме като Макбет, Оливър Туист, Юрая Хийп - на Дикенс ли е, или всеки от тези характери притежава индивидуален дух, независим от своя създател? При­ тежават ли Венера на Медичи, Сикстинската Мадона, Аполон Белведере собствена реалност и дух, или из­разяват духовната и мисловната сила на своите съз­датели? Законът на парадокса обяснява, че и двете предположения са верни, разгледани от подходяща позиция. Майкобър е едновременно Майкобър, но и Дикенс. И пак, макар да може да се каже, че Майкобър е Дикенс, все пак Дикенс не е тъждествен с Майкобър. Човек като Майкобър може да възкликне: "Духът на моя Създател присъства в мен - и все пак аз не съм ТОЙ!" Колко различно е това от шокиращата полуис­ тина, така гръмогласно провъзгласявана от някои полумъдреци, които изпълват въздуха с грубите си викове: "Аз съм Бог!" Представете си бедния Майко­бър или подлия Юрая Хийп да крещят: "Аз съм Ди­кенс", или някой от незначителните глупаци в пиесите на Шекспир тържествено да обяви: "Аз съм Шекспир!"
    ЦЯЛОТО е в земния червей и въпреки това червеят е далеч от това, да бъде ЦЯЛОТО. И все пак остава учудването, че макар и червеят да съществува като нисше нещо, създадено и притежаващо своето битие единствено в Ума на ЦЯЛОТО, въпреки това ЦЯЛО­ТО е иманентно в земния червей, както и в частиците, които са съставни елементи на земния червей. Може ли да съществува по-голяма мистерия от тази: "Всич­ко в ЦЯЛОТО; и ЦЯЛОТО във Всичко"?"


  Линк за електронна версия на четивото: https://illuminationis.com/library/kybalion_bg.pdf?fbclid=IwAR2bzQLPh4P-wtFLQeiNm2YLJwyBZCs9EufwZBaIGh8c8th3_a2WjBbftVE .

   Писателят, който пише своя роман може да бъде уподобен на Създателя, който стои в основата на възникването, организирането и еволюцията на
"всичко видимо и невидимо". Творчеството в различните му проявления е божествен акт.

    Ако сте вярващ, коя от двете философии споделяте (в случай, че споделяте някоя измежду двете...)? Тази, че всъщност съществуването на различни личности в определен смисъл е илюзия и реално съществува само една единствена Личност (Бог, Космически Разум или както искате го наречете) или че има едновременно и един Всепроникващ Вселенски Дух (Бог), но има и отделни духове, в които той пребивава и от който те произлизат? Иначе казано - вие сте Бог съвсем буквално или вие не сте Бог, но Бог живее във вас?


 





Гласувай:
2



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: hranislav
Категория: Други
Прочетен: 651953
Постинги: 439
Коментари: 467
Гласове: 1293
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930