Най-четени
1. radostinalassa
2. planinitenabulgaria
3. varg1
4. mt46
5. wonder
6. kvg55
7. iw69
8. zahariada
9. getmans1
10. kordon
11. kunchev
12. apollon
13. metaloobrabotka
14. reporter
2. planinitenabulgaria
3. varg1
4. mt46
5. wonder
6. kvg55
7. iw69
8. zahariada
9. getmans1
10. kordon
11. kunchev
12. apollon
13. metaloobrabotka
14. reporter
Най-популярни
1. katan
2. shtaparov
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. ka4ak
6. mt46
7. donkatoneva
8. dobrota
9. milena6
10. vidima
2. shtaparov
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. ka4ak
6. mt46
7. donkatoneva
8. dobrota
9. milena6
10. vidima
Най-активни
1. lamb
2. radostinalassa
3. sarang
4. kalpak
5. mimogarcia
6. hadjito
7. iw69
8. metaloobrabotka
9. veranevinova
10. savaarhimandrit
2. radostinalassa
3. sarang
4. kalpak
5. mimogarcia
6. hadjito
7. iw69
8. metaloobrabotka
9. veranevinova
10. savaarhimandrit
Постинг
31.10.2023 21:37 -
Из "Сказание за времето на Самуила" (2)
Автор: hranislav
Категория: Други
Прочетен: 34430 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 11.06.2024 00:01

Прочетен: 34430 Коментари: 1 Гласове:
3
Последна промяна: 11.06.2024 00:01


ЧАСТ I
ВТОРА ГЛАВА
„При своята оценка на хората Василий ги сравняваше с местности – с гори, градини, поля. Може би това беше привичка, останала от прадядо му – ако, разбира се, една привичка може да се предава на поколенията, - бащата на Валисий I, основателят на македонската династия, беше прост селянин от село край Адрианопол. Василий гледаше хората, както селянинът гледа земята – може ли тая целина да се засее, тоя пущинак да се засади с плодни дръвчета, тая гора да се изсече и каква ще бъде ползата от труда му? Като гледаше Кекавмена, императорът добре разбираше, че вижда не целина и необработена почва, ами градина, грижливо засадена и поддържана. Богат плод можеше да бъде обран в градината на Кекавмен, ала трябваше да се плати истинската му цена.” (стр.31)
„Императорът внимателно слушаше и благоразположението му към Кекавмен растеше след всяка негова дума. Не че Кекавмен му казваше нещо ново, което той сам не бе мислил – в такъв случай у Василий може би щеше да се появи раздразнение, че някой го поучава, и дори завист, че сам не се е сетил по-напред. Напротив – Кекавмен изказваше гласно мислите на самия император, потвърждаваше правилността им, а всекиму са мили хората, които го изкарват мъдър и предвидлив. (стр.32)

ТРЕТА ГЛАВА
„Когато човек гледаше старейшината, съвсем не можеше да помисли, че старостта е нещо лошо и е по-добре да не дохожда, а напротив, помисляше колко хубаво нещо е старостта и дори не му идваше наум, че тоя човек някога е бил млад и зелен – старостта тъй прилягаше на дядо Горазд, сякаш той винаги е бил стар. Като всичко голямо и хубаво в природата – висока планина, пълноводна река или могъщо дърво, - тоя старец не можеше да бъде описан. Малко бяха вече такива хора из българските земи и скоро щяха съвсем да се свършат, макар че преди години във всяко село е имало такъв старец. Като самотни дъбове, които стърчат тук-там сред изсечените дънери на гората, се издигаха те. И може би защото ги нямаше вече братята дървета да ги подкрепят с плещи отстрани, а трябваше сами да се борят с бурите, такива дъбове израстваха огромни, непоклатими, сплели короните си с корените на изсечената гора. Отиваха си те, защото си отиваха родовете, които ги бяха създали и откърмили.
Когато славяните минаха великата река Дунав и се заселиха между трите морета – Черно, Бяло и Синьо, та чак до Пелопонес, макар да бяха разделени на племена, те всички живееха на родове и общини, тъй както бяха живели от хилядолетия. Но в тия родове и общини беше почнала да се разгаря искрата на нови порядки. Общите земи се разкъсваха на парчета. Вождовете, доскоро равни на всеки прост общинник, почваха да забогатяват. Преселението, битките и плячката само раздухваха като ветрове искрата на неравенството, за да избухне пожарът, в който щяха да изгорят старите, дядовски закони.
Новото не идваше неизвестно и пълно със загадки, не идваше като мъгла или облак, защото облакът можеше да се превърне в чудовище, ала може да вземе и образа на чудна хубавица. Когато най-мъдрите от славяните се огледаха наоколо, те видяха какво ги чака тъй ясно и добре, сякаш се бяха събудили след сто-двеста години.
Пред очите им стоеше Византия. Натам бяха тръгнали славяните, ала що ги чакаше?
Нима гордият, волният славянин, който не признаваше никого над себе си и срещу когото никой не можеше да вдигне ръка, щеше да се превърне в жалкия селянин, превит пред господаря си, ограбван, измъчван, убиван? Нима вместо мъжеството, храбростта и силата, вместо великодушието и мъдростта щяха да се ценят златото и добитъкът, коварството, лъжата и измамата?
Нима на мястото на свободната община, на съюза на равните люде, където всеки носеше оръжие и всеки миг бе готов да се вдигне в защита на земята си, щеше да дойде стадо пребити орачи, слуги на болярина, вардени от глутница дружинници – алчни и вероломни, готови за шепа злато да убият майка си?
Накъде вървеше светът?
Светът вървеше по нови, непознати пътища, воден от неумолими, безжалостни закони, и беловласите славянски мъдреци виждаха само стъпканите под краката му треви, но не знаеха далечната му цел. Те вкусваха горчивото семе на новото и познаваха горчивите му корени, ала не можеха да знаят какви плодове ще завърже то след хилядолетия. За тях светът беше сляп и жесток и над славянското племе тегнеше проклятието на богатството – на смрадното злато, към което слабите протягаха ръце, та забравяха род и добродетели, дълг и правда.
Но преди да умрат, старите богове хванаха меча и пожарът се превърна в кървав залез. Преди да слезе в гроба, родът изпя своите най-хубави песни и извая най-чудните образи на свои синове и дъщери.” (стр.38-40).
Откъси от "Сказание за времето на Самуила", изд. "Български писател", София, 1984 г.
Автор: Антон Дончев.
Тагове:
Не е родом от някакво село около Адрианополис. Официалната му биография - дело на кръга приближени и лично на патриарха Фотий е, че е роден в български плен някъде около Дунава в Мизия. Антон Дончев се е доверил на местни бълг. историци които са прочути с неграмотността си и неспособността си да превеждат от гръцки.
Интересно с каква цел са селектирани тези цитати - впечатлението, което оставят е, че малко е оставало на автора да изплюе камъчето, а именно - да каже, че цар Самуил е 100 % арменец. Може би е знаел, че в някои летописни списъци на бълг. владетели е пишело Самуил Ерменец, напр. на поп Йовчо Попниколов от Трявна от XVIi в. и на още един негов съвременник.
цитирайИнтересно с каква цел са селектирани тези цитати - впечатлението, което оставят е, че малко е оставало на автора да изплюе камъчето, а именно - да каже, че цар Самуил е 100 % арменец. Може би е знаел, че в някои летописни списъци на бълг. владетели е пишело Самуил Ерменец, напр. на поп Йовчо Попниколов от Трявна от XVIi в. и на още един негов съвременник.
Търсене
Блогрол
1. За златния век на човечеството (митология, комунизъм)
2. Финалната част на "Утопия" (Томас Мор); комунизъм, художествена литература
3. Сапатистка армия за национално освобождение (самоуправление, комунизъм)
4. За равенството пред закона при капитализма (парите, властта, правосъдието)
5. Революционната комуна (Антон Василковски); Двойното освобождение на народа български.
6. Как функционира регионът Рожава и държи ли ключa към бъдещето? (самоуправление, социализъм, конфедерализъм)
7. "...на мястото на свободната община, на съюза на равните люде, където всеки носеше оръжие и всеки миг бе готов да се вдигне в защита на земята си..."
8. 4-часов работен ден?! (Възможен ли е масово?)
9. Във връзка с Деня на труда (история на експлоатацията и класовата борба)
10. Кронщатско въстание (либерално леви срещу тоталитарно леви)
11. Изграждане на демокрация без държавата (пряка демокрация, конфедерализъм, комуни, Рожава)
12. Пряката демокрация не е утопия - част III (история, настояще...)
13. Махновщина, Черна армия, Кински Роздори
14. Комунизъм, анархо-комунизъм (цитати и мои коментари)
15. ЗА "ВОЙНАТА СЕ ЗАВРЪЩА" (ОТНОСНО СТРАДАНИЯТА НА МАКЕДОНСКИТЕ БЪЛГАРИ И ОЩЕ)
16. За исландците, българите, смесените бракове и т.н....
17. За национализма, социализма и други неща
18. Било е престижно човек да е българин
19. Като се каже "социализъм"
20. За изкупуването на българската земя от чужденци
21. Граждански национализъм
22. Национал-анархизъм
23. Национализмът в нашата съвременност
24. За мразещите демокрацията и хуманизма
25. Демократичен национализъм
26. Задругата е славянска родова община
27. За мащабите на българското културно влияние през Средновековието
2. Финалната част на "Утопия" (Томас Мор); комунизъм, художествена литература
3. Сапатистка армия за национално освобождение (самоуправление, комунизъм)
4. За равенството пред закона при капитализма (парите, властта, правосъдието)
5. Революционната комуна (Антон Василковски); Двойното освобождение на народа български.
6. Как функционира регионът Рожава и държи ли ключa към бъдещето? (самоуправление, социализъм, конфедерализъм)
7. "...на мястото на свободната община, на съюза на равните люде, където всеки носеше оръжие и всеки миг бе готов да се вдигне в защита на земята си..."
8. 4-часов работен ден?! (Възможен ли е масово?)
9. Във връзка с Деня на труда (история на експлоатацията и класовата борба)
10. Кронщатско въстание (либерално леви срещу тоталитарно леви)
11. Изграждане на демокрация без държавата (пряка демокрация, конфедерализъм, комуни, Рожава)
12. Пряката демокрация не е утопия - част III (история, настояще...)
13. Махновщина, Черна армия, Кински Роздори
14. Комунизъм, анархо-комунизъм (цитати и мои коментари)
15. ЗА "ВОЙНАТА СЕ ЗАВРЪЩА" (ОТНОСНО СТРАДАНИЯТА НА МАКЕДОНСКИТЕ БЪЛГАРИ И ОЩЕ)
16. За исландците, българите, смесените бракове и т.н....
17. За национализма, социализма и други неща
18. Било е престижно човек да е българин
19. Като се каже "социализъм"
20. За изкупуването на българската земя от чужденци
21. Граждански национализъм
22. Национал-анархизъм
23. Национализмът в нашата съвременност
24. За мразещите демокрацията и хуманизма
25. Демократичен национализъм
26. Задругата е славянска родова община
27. За мащабите на българското културно влияние през Средновековието