Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.08 17:45 - За златния век на човечеството
Автор: hranislav Категория: Други   
Прочетен: 242 Коментари: 1 Гласове:
1

Последна промяна: 09.08 17:49


  Публикацията съдържа текстове от статии в интернет плюс мои коментари, които заемат по-голямата част от съдържанието и са обозначени по съответния начин, там където са вмъкнати между чужди думи. Касае се за представяне и коментиране на митологична история, която по своя произход е далечно ехо от древна епоха и е смесици от зрънца истини и художествено творчество на авторите и.
Направил съм анализ на мита.

====================================================================

  
Златен век (история) - Уикипедия

  Златен век е израз, който се използва в историята на културата като метафора за обозначаване на период на голям културен (както и икономически и политически) възход на държава или културна общност.

  Първоизточник на израза са древноримските и древногръцките поети, които го употребяват за най-добрите и светли времена.

  От антични времена съществува легенда за златния век. Според нея в древността хората са живели много по-добре – не са изпитвали нужда от нищо, не са боледували, не са воювали един срещу друг, и най-главното: били са равни и са делили всичко помежду си по братски. Счита се, че легендата предава идеализиран спомен за първобитното общество, в което все още не е имало разделение на бедни и богати, на роби и господари.

   Източник: https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%97%D0%BB%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BD_%D0%B2%D0%B5%D0%BA_(%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F) .


...

   Златен век (митология) - Уикипедия

image

  
Златната епоха
Картина от Лукас Кранах Стари, 1530,
Старата пинакотека, Мюнхен

  Златната епоха или Златен век (на старогръцки: χρύσεον γένος chr`yseon g`enos „Златен род“, на латински: aurea aetas, aurea saecula „Златна епоха“) е понятие от древната митология. Това е като идеалното състояние на мирната прафаза на историята на човечеството преди създаването на цивилизацията. Според гръцкия мит, възприет и от римляните, тогава социалното положение било оптимално и хората прекрасно живели в хармония с природата, тяхната естествена среда. Войни, престъпления и прегрешения тогава са били непознати. По това време властвал титанът Кронос заедно с братята и сестрите си. През следващата епоха започнали морално падение, жажда за могъщество и собственост и условията за живот се влошили.

  Зевс решава да прекрати Златната епоха с големия Девкалионски потоп, Девкалион и Пира са единствените оцелели, понеже Прометей бил заповядал навреме на неговия син Девкалион, да построи един кораб.

   Източник: https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%97%D0%BB%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BD_%D0%B2%D0%B5%D0%BA_(%D0%BC%D0%B8%D1%82%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D1%8F) .

...

  Момчил Лазаров: "Тогава започва Златният век – най-ранната и щастлива епоха в историята на хората и боговете. Той продължава дотогава, докато над света властва небесният владетел Кронос. Хората от първото поколение живеят безгрижно и получават всичко в изобилие от щедрата земя, без да се трудят.

   /Бел. на Х.Х.: Наистина много идеализирана представа. Освен това подобен свят изглежда доста скучен. Идеалният вариант е всеки един да може да има всичко необходимо без да се труди или с мноооого по-малко труд от сега, но възможности за труд да не липсват. При това да има разнообразие от възможности. Съвсем без труд би било много отегчително, а предполагам и огромната част от хората не биха харесали вариант при който няма възможности да работят. Ако трудът е по сърце, ако е толкова, колкото му се работи на човека, ако няма страх за прехраната и няма потискаща йерархия, то тогава почти никой не би пожелал свят без какъвто и да е било труд. При описаните условия, хората ако трябва биха временно спирали някакви машини от работа, само и само за да полагат някакъв труд. В подобно общество той би бил форма на развлечение, запълване на част от времето, удовлетворяване на потребност за допринасяте към общото благо. Занимание много по-престижно в сравнение с време, когато е нужно да се трудиш, за да оцеляваш, а за съжаление много хора хем се трудят усърдно, хем едвам свързват двата края. Трудът в някакви граници е необходим за чувството за смисъл в живота, интелектуалното и духовно развитие, разгръщането на таланти. А и свят, в който съвсем липсва човешки труд и машини правят всичко е обречен на тежка деградация.

  Не бива обаче да се забравя, че подобни лентяйски митове са родени във времена, когато е имало жестока експлоатация. Робството в буквалния смисъл на думата е било нещо обичайно, законно (и сега за съжаление има доста хора, които са роби съвсем буквално, но поне това все пак  е незаконно). Маса народ, без значение роби или не са полагали изнуриелен труд, навярно редовно не им е достигала почивката, били са жертви на постоянни войни и епидемии, на глад (и днес мнозина гладуват) - изглежда естествено да идеализират до такава крайна степен едно много далечно минало и да си мечтаят за лентяйския живот на доста от хората от висшите класи./

М.Лазаров: "От клоните на дърветета те късат вкусни и сочни плодове, текат реки от златен мед, от нектар и мляко; няма войни, няма престъпления и убийства, нещастия, беди и болести. Хората живеят заедно с боговете, които слизат при тях и им помагат. Когато се уморят от годините, хората заспиват блажено вечен сън и се превръщат в благосклонни божества." Край на цитата.

   Мечтите за ядене, което при това се набавя лесно ги асоциирам с трудно набавяне на храна в реалността. Пример в това отношение е българската народна приказка за вълшебна кърпа, която наготово и бързо ти дава такава храна, каквато си поискаш.
Подобни приказки едва ли са запазена марка за нашата територия предвид на факта, че през вековете маса народ не си е дояждал и в други части на света.

  
По-нататък разказа на Момчил Лазаров продължава така: "Но когато Кронос е победен и затворен в мрачния Тартар от сина си Зевс, който е начело на третото, олимпийското поколение богове, настъпва Сребърният век. На мястото на вечната пролет на Златния век Зевс създава четирите годишни времена. Хората започват с труд да си изкарват прехраната, живеят вече само по сто години и се самообричат на зла участ поради собствената си глупост. Те се възгордяват и престават да почитат боговете. Гръмовержецът Зевс скрива това второ човешко поколение под земята и създава ново, трето поколение хора."


   Източник на цитатите от г-н Лазаров: https://momichetata.com/retro/zlatniyat-srebrniyat-medniyat-i-zhelezniyat-vek-v-drevnogrckata-mitologiya .

  Виждаме как трудът е представен като зло, като бреме (наред с неблагоприятните промени в климата). Което отново е свързано с факта, че оформянето на днес познатите ни митове се е случило във времена, когато работата за огромното мнозинство от хората е била бреме, мъчен начин за изкарване на прехраната и най-вече форма на потисничество от страна на висшестоящи. И че хората са виждали как паразитстващи прослойки са отнемали в една или друга степен плодовете на същия този похабяващ ги труд, който определено е допринасял за скъсяването на животите им. Сред аристократите, продължителността на живота като цяло е била по-дълга, отколкото сред простолюдието. Работело се е не само за себе си, но и онези отгоре в социалната пирамида. И именно експлоатацията е била главният фактор трудът да бъде нарочен за нещо зло.

  В мита за Златния век се вижда и близост с библейския мит за блажения живот на Адам и Ева в рая (както и с библейската история за потопа, който трябвало да прочисти света от грешниците). И с това как първата човешка двойка губи райските условия заради своето непослушание, което е своебразен бунт. Зевс, казва се, скрил второто човешко поколение под земята. Това пък се родее с християнското вярване, че дяволите, т.е. падналите ангели, които последвали бунтовния син Луцифер си имат свое царство под земята, където и отиват душите на грешниците. В гръцката митология Аид е името на подземното царство, което не е никак ведро място.

  Според американския пророк Едгар Кейси, душите в даден момент са се видели оплетени в материята и до днес се борят да се освободят от капана. Изгубили са блаженството на което се радвали, докато живеели в единение с Бог. Това се случило, защото увлечени от красотата на материалните форми се смесили с тях, казано накратко. Съзнанията им потъмнели, загубили осъзнаването на връзката си със Създателя. Митът за победата на Зевс над баща му Кронос може да символизира именно победа на мрака над светлината в човека. Разцъфтяването на егоизма и неговите производни, което довело до грехопадението, до излизането от рая, от комунизма (бил той схващан в земен или свръхестествен смисъл).
Специално за за праисторическия комунизъм - той бил погубен заради натрупването на блага (най-вече чрез заграбване) и власт в определени хора и семействата им, което им позволило да мачкат и изцеждат останалите, и да започнат да изграждането на днешната цивилизация.

  Тъй като се счита, че при първобитния комунизъм не е имало господари и роби, а боговете в митовете се явяват господари на света, макар и доста щедри според коментирания мит, то предполагам, че смесването на избледнелите спомени за праисторическото общество на равните с идеята за йерархията, може да е плод на факта, че тези митове са съчинени във времена, когато има именно господари и роби. А пък различните варианти на мита за сина, който се стреми да детронира баща си навярно е израз на силно патриархалната епоха. Волята на бащата е била със силата на закон за сина и следователно вървенето срещу тази воля е било с характер на грехопадение в тогавашните умове и би могло да доведе до "изгонване от рая" -  лишаване от наследство, прогонване от дома. Дори до убийство. Например в Средновековна България, преди приемането на християнството за държавна и единствено позволена за изповядване от българските поданици религия, мъжът въз основа на старото обичайно езическо право е можел да продава/убива жена си и децата си (били са му като собственост).

  Зад момента с превръщането на хората в богове (след физическата им смърт, която е настъпила по тяхно собствено желание) провиждам желанието на бедняците да станат богати, да се присъединят към елита на господарите (защото това е бил живият пример за хубав живот, който са имали те пред себе си, който са знаели на база на лични наблюдения, а другото са били предания).
    Правя и допускането (като човек имащ езотерични вярвания),
че се касае за подсъзнателен спомен на душите за загубеното блаженство от времето преди попадането в оковите на материята. И че този спомен, който е и с характер на копнеж е намерил израз първо в устно предаваните през множество поколения народни разкази. А после елементи от разказите са намерили място в трудовете на интелектуалците под формата на истории за божествен живот след смъртта и превръщането на "заспалите" в благосклонни божества, които да властват добронамерено над смъртните. Може би мечтата на повечето роби е да бъдат господари или поне да си имат благосклонни господари, а не да бъдат равни и свободни.

   Митичната Хиперборея (също част от древногръцката митология) е друг пример за пресъздаване на спомена за Златния век. Според разказите на Плиний Стари, Херодот и други древни автори, хиперборейците живеят до 1000 години в пълно щастие.

   Със сигурност древното комунистическо общество не е било перфектно, защото не са били идеални и хората, които са го съставяли. Да не говорим, че не е имало и наука. Именно науката, чред достигнатите от нея високи е облекчила и удължила животите ни.  Но фактът, че споменатото общество е оставило траен спомен (макар силно избледнял и примесен с измислици) и същевременно е вдъхновило създаването на красиви истории е показателен за това, че на хората от по-късни епохи онова време им е изглеждало направо като златно в сравнение с тяхното настояще. И че е имало реални основания да им изглежда по такъв начин (и в тяхното време, и в онова, което отдавна е било отминало). В противен случай нямаше да се стигне до идеализация и да сътворяването на мит, просъществувал чак до наши дни.




Гласувай:
1



1. hranislav - Сродна публикация
10.08 01:34
"Финалната част на "Утопия" (Томас Мор)"

https://hranislav.blog/izkustvo/2024/07/28/finalnata-chast-na-quot-utopiia-quot-tomas-mor.1918251
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: hranislav
Категория: Други
Прочетен: 748838
Постинги: 526
Коментари: 476
Гласове: 1542
Календар
«  Октомври, 2024  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Блогрол
1. За златния век на човечеството (митология, комунизъм)
2. Финалната част на "Утопия" (Томас Мор); комунизъм, художествена литература
3. Сапатистка армия за национално освобождение (самоуправление, комунизъм)
4. За равенството пред закона при капитализма (парите, властта, правосъдието)
5. Революционната комуна (Антон Василковски); Панагюрище, Странджа
6. "Синята жилка на Афродита" (социализъм, комунизъм, литература)
7. "За едни майка, за други мащеха" (Елин Пелин) - критика на държавата
8. Как функционира регионът Рожава и държи ли ключa към бъдещето? (самоуправление, социализъм, конфедерализъм)
9. "Субкоманданте Маркос и мексиканския съд" (марксист, революционер, комунар)
10. "Жените се превръщат в ключов фактор в усилията на сапатистите..." (настояще, политика, Мексико)
11. Унгарското въстание от 1956 г. (социална революция)
12. Задруга (родова община, комунизъм)
13. "...на мястото на свободната община, на съюза на равните люде, където всеки носеше оръжие и всеки миг бе готов да се вдигне в защита на земята си..."
14. 4-часов работен ден?! (Възможен ли е масово?)
15. Руска Федерация на Комуните (анархо-комунизъм)
16. Във връзка с Деня на труда (история на експлоатацията и класовата борба)
17. Кронщатско въстание (либерално леви срещу тоталитарно леви)
18. Изграждане на демокрация без държавата (пряка демокрация, конфедерализъм, комуни, Рожава)
19. Пряката демокрация не е утопия - част III (история, настояще...)
20. За възраждането на християнството (религии – имущества, свобода на проповедите; анархо-комунизъм)
21. Любопитно интервю с човека, който е взривил паметника на Сталин през 1953 г.
22. Махновщина, Черна армия, Кински Роздори
23. За джендър пропагандата в училищата, капитализма и образователната система
24. Комунизъм, анархо-комунизъм (цитати и мои коментари)