2. budha2
3. reporter
4. zahariada
5. getmans1
6. gikotev
7. bosia
8. bogolubie
9. planinitenabulgaria
10. samvoin
11. kvg55
12. gothic
13. 1997
14. bven
2. katan
3. leonleonovpom2
4. wonder
5. mt46
6. ka4ak
7. dobrota
8. ambroziia
9. milena6
10. donkatoneva
2. sarang
3. lamb
4. hadjito
5. mimogarcia
6. iskra1304
7. djani
8. petgrig
9. helianastoichkova
10. webcrem
Има доста хора, които не са чели тази статия (или подобни на нея текстове) и си личи по писането им. Или ако са я чели са я забравили. Или пък предпочитат да игнорират съдържанието и поставяйки знак за равенство между различни неща. Или им отърва да вземат нечие самоопределение (като например "комунистическа държава") за обективна действителност. Това да се пишеш "космонавт" не те прави такъв.
=============================================
КОМУНИЗЪМ
Комунизъм
Комунизмът (от латински: commщnis, „общ“, „обществен“) е социално и политическо движение, поставящо си за цел създаването на безкласово общество, основано на общата собственост на средствата за производство, свободен достъп до предметите за потребление, премахване на наемния труд и на държавата. В частност комунизъм се нарича и обществено-политическата, икономическа и идеологическа система, изградена от тоталитарните режими в Съветския съюз и страните от неговата сфера.
/Х.Х.: Забележете! Безкласово общество (в социалистическите страни е имало червен елит, хора определяни днес като "червена аристокрация"; тоест, не е било безкласово обществото, макар че класовите разлики не са били така сериозни като днес). През соца (който погрешно бива наричан "комунизма", но по същество е държавен капитализъм със своите грехове и постижения), собствеността върху средствата за производство не е била обща, а на държавата. А държавата фактически са били онези, които са стоели по върховете на съответната комунистическа партия. Имало е наемен труд. Имало е пари (в горния цитат е пропуснато да се спомене, че цел на комунизма е и премахването на парите).
Отделно че социализмът в съответните държави е бил тоталитарен (има и демократичен социализъм, но и за него е спорно доколко точно е демократичен, предвид на това че е застъпник на представителната демокрация). А комунизмът е против йерархията, той е за пряка демокрация (не за представителна, която е сериозно ограничена)./
Според марксистката теория (философско-историческа система) комунизмът е етап от историческото развитие, който възниква като неизбежен резултат от развитието на производителните сили, предизвикващо свръхизобилие на материално богатство и даващо възможност за разпределение, основано на нуждите („от всекиго според възможностите, всекиму според потребностите“), и за обществени отношения, базирани на свободното сдружаване на индивидите, което предполага „отмирането на държавата“ като инструмент на политическата принуда.Според съветския марксизъм социализмът е преходен етап между капитализма и същинския комунизъм. Ленинизмът извежда на преден план концепцията за партията-авангард: централизирана организация от професионални революционери, която трябва да оглави комунистическата революция и да упражнява цялата политическа власт „в името на работниците“ по време на прехода от капитализъм към социализъм.
/Х.Х.: Да властваш над десетки милиони хора, да им налагаш определени решения без да се съобразяваш с това дали те искат или не искат едно или друго, да ги затваряш по лагери заради това, че имат по-различни виждания или говорят неща, които са ти неудобни, както и защото виждаш потенциална заплаха в тях не е комунизъм. По-адекватно би било да се нарече "фашизъм"./
Поддръжниците на безвластническия комунизъм се противопоставят на идеята за диктатура на пролетариата и за авангардната роля на комунистическата партия и се обявяват за незабавно изоставяне на капитализма и преминаване към истинско комунистическо общество. Според тях организацията на комунистическо общество може да се осъществи единствено чрез доброволни споразумения и сътрудничество между свободни хора. За да бъдат възможни те, държавата със своята управляваща класа и репресивен апарат трябва да бъдат унищожени. Те нямат претенциите да прогнозират институциите в комунистическото общество, оставяйки на неговите членове да намерят най-добрите форми за организация, подходящи за конкретните условия.
/Х.Х.: Моите впечатления са, че не всички привърженици на безвластическия комунизъм са за "незабавно изоставяне на капитализма". Анархизмът не изключва идеята за еволюция. Като например запознаване на хората със съответните идеи. Това е част от пътя към комунистическото общество. Вграждане на елементи от комунизма в капитализма (например създаване на фирми, в които участниците са равнопоставени съдружници, няма йерархия, вземат решенията за фирмата демократично и си решават как ще си делят печалбите). За анархизма революцията не е самоцел, не е нещо, което обезателно трябва да стане тук и сега без оглед на обстоятелствата: за нея трябва да са налице определени предпоставки. Революцията не е и нещо, което да се направи от раз и като с магическа пръчка да превърне света в рай. Тя е процес./
Редица държави в миналото и днес се наричат комунистически, въпреки че обществено-политическото и икономическото им устройство е далеч от теоретичния модел на комунизма. Така съвременната стопанска система във Виетнам включва принципите на дой мой, в Китай – на „социалистическата пазарна икономика“, а класическият комунизъм в Съветския съюз е определян от редица комунисти като държавен капитализъм. Комунистическата партия управлява България от средата на 40-те до началото на 90-те години на XX в. Според някои изследователи, комунистическите режими са довели до гибелта на около 90 милиона души.
/Х.Х.: Това дадена партия да се определя като комунистическа не означава, че води обществото към комунизъм. Нито пък че държавата е комунистическа. "Комунизъм" и "държава" са две несъвместими неща - няма как държавата да е комунистическа (отговорът защо това е така е в първия цитиран абзац). Аз съм от тези, които не смятат определени страни за комунистически. Отделно че капиталистическите страни (страните доминирани от частния капитал) със сигурност са убили повече свои и чужди граждани през последните векове, но това не е модерно да се изтъква./
История
Преди индустриалната революция
Идеологията на комунизма черпи сили от общите нужди на хората, чувството за солидарност и практиките на взаимопомощ помежду им. Според Пьотър Кропоткин отношения и общества, основани на тези принципи, са присъствали в цялата писана история на човечеството и са съществен фактор в неговата еволюция. Общоприето е схващането, че преди създаването на държавите хората са живеели в безкласови общества. Карл Маркс и Фридрих Енгелс наричат това състояние „първобитен комунизъм“.
През всички етапи на по-късната човешка история са съществували отделни групи хора, които живеели по законите на комунизма – запазвайки общата собственост и братското разпределение на всичко, което имат. Днес наричаме подобни селища и организации комуни. Макар и не под формата на комуни, отношения на самоорганизирана взаимопомощ са се запазвали сред големи групи хора във всички познати общества до възшествието на националната държава.
С ренесанса се появяват книгите на Томас Мор (1478 – 1535) – „Утопия“ (1516) и на Томазо Кампанела (1568 – 1639) – „Градът на Слънцето“, където комунизмът вече не се нуждае от религиозна обвивка. Жан-Жак Русо обявява частната собственост за причина за социалното неравенство.Франсоа Бабьоф се обявява за „комунитарно общество“ под лозунга „Плодовете са на всички, земята – на никого“.
През 17 век комунистически мисли се забелязват отново в Англия, където пуританската религиозна деноминация, известна като „копачите“, се противопоставя на частната собственост върху земята. Според Едуард Бернщайн някои групи по време на гражданската война в Англия, и специално „копачите“, са практикували чист комунизъм, и че отношението на Оливър Кромуел към тези групи е било противоречиво и дори враждебно.Комунарите (хората, които желаели да живеят в комуни) винаги са били кротки и миролюбиви. Те се стараели да поддържат добри отношения със съседите си и с властта. Управляващите обаче почти винаги се отнасяли враждебно към комуните.
Зараждане на организирани комунистически движения
(пропускам)
Идеологически противоречия
Според комунистите единственият начин да се изгради комунистическо общество е да се отнемат властта и средствата за производство от ръцете на капиталистите. Според марксистките партии пролетариатът трябвало да завземе властта и да осигури планомерното изграждане на комунизма. В рязко противоречие с това анархистите смятат, че след разрушаването на старата система трябва централизираната държавна власт да бъде заменена с пряка демокрация, а обществото да се състои от самоуправляващи се общини, наричани комуни. Така към края на XIX век се оформят двете основни течения в комунистическите движения: борба за завземането на институциите на властта и борба за разрушаването им.
Комунистически партии в борба за завземане на властта
(пропускам)
Комунистически държави
(пропускам)
Жертви на комунистическите режими
(пропускам)
Безвластнически комунистически движения
Анархистите участват активно в повечето революционни движения и успяват да наложат безвластнически уклон в редица процеси като мексиканската революция от 1910, унгарското въстание от 1956. Но само на отделни места те разполагат с достатъчно влияние, за да организират обществото според безвластническите принципи.
По време на френско-пруската война в редица места във Франция, с дейното участие на членове на интернационала, се обявяват „комуни“, от които най-известна е Парижката комуна. Комуната заменя държавните органи с органи на самоуправлението и застава в открита борба с правителството на Франция, което е принудено да я унищожи.
По време на Илинденско-Преображенското въстание през лятото на 1903 г. в района между Малко Търново и Василико се образува т.нар. Странджанска комуна. Функционирането и организацията ѝ се обуславят от анархистичните възгледи на част от ръководството на Одринския революционен окръг и особено на Михаил Герджиков.
В периода 1917 – 1921 на територията на Руската империя овладяването на Октомврийската революция от партията на болшевиките, потиска зараждащите се идеи за безвластнически комунизъм, но на определени места те вземат превес. През 1918 – 1921 в земите на днешна Украйна под защитата на „Революционната въстаническа армия на Украйна“, ръководена от Нестор Махно, съществува Свободната територия, населена от около 7 милиона души, организирана на принципа на „свободните съвети“. Друг известен пример за безвластническо комунистическо общество е организацията на живота в Кронщат до завземането му от съветската власт.
По време на гражданската война в Испания анархистите, организирани в CNT организират голяма част от обществения живот, предимно в провинциите Арагон и Кастилия, според принципите на безвластническия комунизъм.
От 1994 в Мексико организираните в Сапатистка армия за национално освобождение местни жители практикуват безвластнически комунизъм.
Пример за съществуващи комуни в днешни дни са някои от израелските градски кибуци. Първият кибуц на територията на днешен Израел е основан през 1910. В наши дни в страната функционират около 270 кибуца с общо население в тях към 100 000 души, но в голямото си мнозинство те са преобразувани в предприятия от традиционен тип и не функционират като трудови кооперации, както при своето възникване. В наши дни те обхващат около 1,3 % от населението на държавата и до голяма степен разчитат за съществуването си на помощи от правителството.
Извън организираното комунистическо движение
Общества с комунистически характер са създавани и без участието на организираните работнически движения от 19 век. В историята на християнството са познати редица опити за изграждане на комунистически общности, обикновено намиращи почва сред ересите, неподкрепени от властта. Въстанието на Тайпин в Китай през XIX век установява общество с типично комунистически черти. Кибуците в Израел са добре познат пример за организирани комунални общини под държавна опека.
ИдеологияПредставите за безкласово общество на различните комунистически учения се различават значително.Общо е мнението обаче, че първобитните общества са живели в условия на примитивен комунизъм и че комунистическото общество е единственото устойчиво бъдеще пред човечеството.
/Х.Х.: И така нататък... Следват разделите "Марксистки течения", "Основи на марксизма", "Ленинизъм и сталинизъм", "Троцкизъм" и "Движения, критични към идеологията на СССР".
За да се дойде до.../
Безвластнически комунизъм
...
С понятието анархо-комунизъм се обозначава комунистическо общество (или общественото движение за създаването му), в което не присъстват централизиращи институции. Според анархокомунистите насилническата същност и функция на държавата противоречи на комунистическите принципи, а формата на обществото, установено в СССР и неговите сателити, те наричат държавен капитализъм. Като средство за организация на обществото на мястото на държавния апарат и капиталистическата икономика те предлагат хоризонтални мрежи от доброволни сдружения.
Философски основи
Пьотър Кропоткин, един от теоретиците на анархокомунизма
„Първият мислител, който систематично обосновата анархисткият светоглед“, Уилям Годуин, обосновава физически и морално равенството между хората и го използва като изходна точка на разсъжденията си. /Х.Х.: Има се предвид идеята, че няма висши и нисши раси, а не че липсват физически разлики между хората./ Друга неоспорима ценност за анархистите е свободата на личността. За разлика от много други философски школи, наследили Просвещението, анархистите разглеждат равенството и свободата като неотделими и взаимопораждащи се. Свободата не е противопоставена на сигурността, напротив, тя е необходимо условие, за наличието ѝ. Справедливостта е друга централна тема, която вълнува Годуин и Прудон. За тях тя е пряко следствие от равенството между хората и здравия разум, а не от законите на властта. Държавното право е само фалшива претенция за въздаване на справедливост.
На тази основа анархистите отричат властта като противоестествена и вредна за човешкото общество. Държавното управление описват като неестествено, принудително и „зло“. В противовес на йерархичните организации, поддържани с насилие, те защитават взаимопомощта като основен организационен принцип на човешкия вид и федерализма – като структурна форма за организиране. Собствеността, като продукт на властта, също е отричана като „невъзможна“.
Анархо-комунистите от края на 19 век вече са твърди материалисти, но не споделят примирението пред историческия детерминизъм, присъщо на марксистите.
/Х.Х.: Според анархистите няма етапи в общественото развитие на човечеството, които да са задължителни периоди, неизбежни етапи по пътя към комунизма. Тоест, не е било задължително според тях да се мине през робовладелчески строй, феодализъм, капитализъм..., за да се стигне пак до комунизъм, както е било в много дълбока древност./
Корените на човешката природа, според анархистите, лежат в животинските инстинкти, но човешкото поведение, каквото го познаваме, е обусловено много повече културно, отколкото генетично. Човешко общество в различните епохи не е пряко следствие от човешката природа, а плод на комплекс от фактори, много от които нямащи никакво отношение към човечеството. Съвременното общество е само една от формите, в която могат да бъдат организирани хората, при това не задължително най-добрата.
Критика на статуквото
Някои автори виждат в анархизма преди всичко „убеждението, че институциите, които ограничават развитието на човечеството, са нелегитимни, ако не могат да обосноват своята необходимост“ „И най-рационалната и дълбока наука не може да предвиди формите на бъдещия обществен живот. Тя може само да определи отрицателните условия, които логично следват от строгата критика на съществуващото общество.“, затова критиката към статуквото заема значителна част от анархистката мисъл.
Критика на държавния комунизъм
Този раздел е празен или е мъниче. Можете да помогнете на Уикипедия, като го разширите.
Програма
Първото съзнателно подобие на анархо-комунистическо движение Кропоткин вижда в „анархистите“ от Великата френска революция. От 70-те години на 19 век, с разрастването на анархисткото движение в световен мащаб, крайната цел на анахистическите федерации се описва с думата „комунизъм“, значителна роля в налагането на това понятие играе италианската секция на Първия интернационал. Впоследствие комунизмът става доминиращата икономическа теория сред анархистите, с изключение на анархистите-индивидуалисти.
Последователното формулиране на безвластническата философия не води непременно до революционни движения. Но още Прудон е изключително ангажиран с мисълта за широки обществени промени. Самият той Прудон участва във френската политика, дори се кандидатира за президент по време на Втората република.
Михаил Бакунин е този, който „превръща антидържавната пропаганда на Прудон в бунтовническа теория на революцията и утопичен проект за навлизане в царството на свободата.“ Той се включва в множество опити за революция в Европа и проповядва незабавно разрушаване на държавата и нейните „посестрими“ – религията и собствеността. Бакунин и неговите приятели твърдо вярват в спонтанния народен бунт и творческата сила на разрушението. Според тях без „широко и страстно разрушение, спасително и плодотворно разрушение“ не може да има революция. Същевременно те осъзнават необходимостта от здрава революционна организация и неотклонно преследват тази цел.
Още Бакунин заявява ясно, че „никой не може да се стреми към разрушение, без да има даже някаква далечна идея за новия строй, който ще се появи след това“. Някои теоретици като Пьотър Кропоткин обръщат сериозно внимание на въпроса за „деня след революцията“. Според него почти всички дотогавашни опити за установяване на комунистически общества са били поставени на религиозна основа, а не съобразени с човешката природа и в това се коренят причините за неустойчивостта им. На тази основа той твърди, че никой друг комунизъм, освен анархистическия, не би бил възможен. При все това, за разликата от защитниците на капитализма и държавния комунизъм, анархистите не бързат да обявят анархо-комунизма за „края на историята“.
Анархо-комунистите отричат пазара като средство за разпределение на богатствата (всъщност те не признават съществуването на свободен пазар) и предлагат на негово място планиране на производството и разпределението, според възможностите и нуждите на обществото. За разлика от теорията и практиката на марксизма, те защитават „икономическата демокрация“ и нецентрализирани планиращи институции включващи всички производители и потребители. Сдружаването между различните групи хора трябва да става на конфедеративен принцип чрез доброволни споразумения между свободни общини.
За разлика от марксистите, които разглеждат социализма е преходен обществен строй към комунизма, анархистите защитават революцията като единствен възможен път. Невъзможно е да съществува общество, което да интегрира едновременно капиталистически и комунистически икономически принципи. Революцията трябва необратимо да разруши съществуващите институции на държавата и капитализма, за да създаде място за новите комунистически институции.
...
Х.Х.: Не съм убеден, че схващам правилно твърдението, че е невъзможно да съществува общество, "което да интегрира едновременно капиталистически и комунистически икономически принципи." Като негов източник е дадена статията "Що е анархо-комунизъм?" на Wayne Price. Знам че в рамките на някои държави има общности, които прилагат комунистическите принципи във вътреобщностните отношения, което би могло да се гледа като контрааргумент на твърдението за невъзможността да има общество, което да е интегрирало капиталистическите и комунистическите икономически принципи. Но е и факт, че тези общности са зависими от капитализма, от държавите, налага им се да ползват пари при отношенията си с хора, които не са част от техните мини комунистически общества. И те са малки части от големите капиталистически общества, в които съществуват. Не става дума за цяло едно общество.
Колкото до идеята за създаване на "комунистически институции" - нямат се предвид такива, които са съществували по време на социалистическите режими или днес. Не става дума за йерархични организации, които да упражняват власт независимо от волята на хората в съответните общности.
Следват следните раздели от цитирания материал:
- Течения (в анархо-комунизма)
- Религиозен комунизъм
Вижте също: Лев Толстой
- Философска основа на комунизма
Включва подразделите: Диалектически материализъм, Онтология, Гносеология, Обществознание.
- Комунизмът в България
- Вижте също (със съответните препратки към други страници)
Пълният текст на уикипедската статия "Комунизъм", такава каквато е към днешния ден (07.09.2024 г.): https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D1%83%D0%BD%D0%B8%D0%B7%D1%8A%D0%BC#cite_note-wayne-price-107.
Тагове:
Свободен но неосъзнат разумно-религиозно...
Светска идеология и морал-несъвместимо т...
2. Финалната част на "Утопия" (Томас Мор); комунизъм, художествена литература
3. Сапатистка армия за национално освобождение (самоуправление, комунизъм)
4. За равенството пред закона при капитализма (парите, властта, правосъдието)
5. Революционната комуна (Антон Василковски); Панагюрище, Странджа
6. "Синята жилка на Афродита" (социализъм, комунизъм, литература)
7. "За едни майка, за други мащеха" (Елин Пелин) - критика на държавата
8. Как функционира регионът Рожава и държи ли ключa към бъдещето? (самоуправление, социализъм, конфедерализъм)
9. "Субкоманданте Маркос и мексиканския съд" (марксист, революционер, комунар)
10. "Жените се превръщат в ключов фактор в усилията на сапатистите..." (настояще, политика, Мексико)
11. Унгарското въстание от 1956 г. (социална революция)
12. Задруга (родова община, комунизъм)
13. "...на мястото на свободната община, на съюза на равните люде, където всеки носеше оръжие и всеки миг бе готов да се вдигне в защита на земята си..."
14. 4-часов работен ден?! (Възможен ли е масово?)
15. Руска Федерация на Комуните (анархо-комунизъм)
16. Във връзка с Деня на труда (история на експлоатацията и класовата борба)
17. Кронщатско въстание (либерално леви срещу тоталитарно леви)
18. Изграждане на демокрация без държавата (пряка демокрация, конфедерализъм, комуни, Рожава)
19. Пряката демокрация не е утопия - част III (история, настояще...)
20. За възраждането на християнството (религии – имущества, свобода на проповедите; анархо-комунизъм)
21. Любопитно интервю с човека, който е взривил паметника на Сталин през 1953 г.
22. Махновщина, Черна армия, Кински Роздори
23. За джендър пропагандата в училищата, капитализма и образователната система
24. Комунизъм, анархо-комунизъм (цитати и мои коментари)