Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.02 20:39 - "Истинската природа на човека" (Свами Вивекананда)
Автор: hranislav Категория: Други   
Прочетен: 187 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 17.02 22:24


image
    В Индия две от големите философски школи се наричат "адвайта веданта" и "двайта веданта". 
   Адвайта проповядва едно недуалистично учение, според което няма абсолютно никаква разлика между Космическия Дух и индивидуалния човешки дух. Според това учение само привидно съществуват множество индивидуалности, а всъщност има една единствена Божествена Индивидуалност, която е Единствен Актьор в Космическия Театър. В този Велик Театър Космическата Душа играе всички роли и действително няма такова нещо като отделна човешка душа, която да е различна от Душата на Вселената. Идеята е за 100%-ова тъждественост между индивидуалния и Космическия Аз.

  Пръв разпространител на тази философия на запад е
Свами Вивекананда (1863 г. -1902 г.) - индуистки гуру и влиятелен социален реформатор в Индия през 19 век. Неговите обиколки в САЩ и Англия събуждат там огромен интерес към индуизма.
   Най - висшата цел на родения като
Нарендранатх Дутта индиец била неговият стремеж към духовно усъвършенстване.

   
"Стани! Събуди се! И не спирай, докато не постигнеш целта си!" Това е призивът на Вивекананда към хората по света. Разбирането му е, че работата за благото на човечеството е най - благородната дейност."
   "Той бил будно и любознателно дете, което искало да знае всичко. Бил очарован от будистките монаси. Питал се как са могли да напуснат дома си и да тръгнат да странстват по света.
   "Виждал ли си Бог?", питал младият Нарендранат всеки свят човек, когото срещнел. Чувал хората да говорят за Бог и да му се молят, но никой не отвърнал, че е виждал Бог.
   Един ден свят индуистки монах на име Рамакришна казал на
Нарендранат: "Да, виждам Бог, както виждам теб." Честността на Шри Рамакришна разсеяла съмненията на Нарендранат.
   Той приел името Вивекананда, отказал се от всичко светско и започнал да пътува из Индия като странстващ монах. Изпитвал огромна печал, когато виждал условията, при които живеели бедните хора в страната му. Опитвал се да намери помощ, за да подобри живота им.
   През 1893 година Вивекананда участвал в Парламента на религиите в Чикаго, Илиной, САЩ."


(Из "Религиите по света", стр. 40, изд. "Прес", 2007 г., София.)


        "Терминът „съвременна веданта“ понякога се дава на интерпретацията на веданта дадена от Свами Вивекананда от ордена Рамакришна. Той подчертава, че:

  • Макар Бог да е абсолютна реалност, светът има относителна реалност. Следователно не трябва напълно да се пренебрегва.
  • Условията на крайна нищета трябва да бъдат премахнати; само тогава хората ще могат да обърнат умовете си към Бог.
  • Всички религии се стремят по собствен начин да постигнат крайната истина. Тесните сектантски свади трябва да бъдат изоставени и да се практикува религиозна толерантност, както между различните индуистки деноминации, така и между християнството, юдейството, исляма, будизма и т.н."
          (Източник: "Веданта", Уикипедия.)

    Следват откъси от лекцията му "Истинската природа на човека".


image
  
"“Практично ли е?” е другият въпрос. Може ли да се прилага в съвременното общество? Истината не се съобразява с никое общество, древно или модерно. Обществото трябва да се съобразява с Истината или да загине. Обществата трябва да се бъдат изковавани въз основа на истината, а не истината да се наглася според обществото. Ако такава благородна истина като себеотречението не може да бъде прилагана в обществото, то за човека е по-добре да се откаже от обществото и да се оттегли в гората. Това е безстрашният човек.

   Има два вида смелост. Едната е смелостта да посрещнеш дулото на оръдието. Другата е смелостта на духовното убеждение. Учителят на един император, завоевател на Индия, му казал да отиде и да види някои от мъдреците там. След дълго търсене, императорът намерил един много възрастен мъж да седи на голям каменен къс. Императорът си поговорил за малко с него и бил изключително поразен от мъдростта му. Помолил мъдреца да се върне с него в страната му. “Не – отвърнал мъдрецът, – на мене ми е добре тук в моята гора.” Императорът му казал: “Ще ти дам пари, власт, богатство. Аз съм Императорът на света.” “Не – отговорил другият, – не ме интересуват тези неща.” Императорът се разгневил: “Ако не дойдеш, ще те убия.” Човекът се усмихнал спокойно и казал: “Това е най-глупавото нещо, което някога си казвал, Императоре. Не можеш да ме убиеш. Мене слънцето не може да ме изсуши, огън да ме изгори, сабя да ме посече, защото аз съм нероденият, неумиращият, вечно живеещият всеможещ и всеприсъстващ Дух.” Ето това е духовна смелост, докато другата е само смелостта на тигъра или лъва.
  По време на Бунта от 1857 година имало един Суоми1 , много велика душа, който бил посечен жестоко от мохамедански бунтовник. Индуските бунтовници хванали човека и го довели пред Суоми като му предложили да го убият. Но Суоми погледнал спокойно и промълвил: “Братко мой, ти си Той, ти си Той!”2 и издъхнал. Това е друг случай.
  Каква е ползата да се говори за силата на мускулите ви, за превъзходството на вашите Западни учреждения, ако не можете да помирите Истината с вашето общество, ако не можете да построите общество, с което най-високата Истина да е съвместима. Каква е ползата от самохвалните изявления за вашето величие и великолепие, ако казвате: “тази смелост не е практична”. Нищо друго ли не е практично, освен лири, шилинги и пенсове? Ако е така, защо се хвалите с вашето общество? Онова общество е най-велико, в което най-възвишените истини стават практични. Това е моето мнение. И ако едно общество е несъвместимо с най-висшите истини, то направете го такова. И колкото по-скоро, толкова по-добре. Изправете се, мъже и жени, в духа, осмелете се да вярвате в Истината, осмелете се да прилагате Истината! Светът има нужда от няколко стотици смели мъже и жени. Прилагайте тази дързост, която се осмелява да познае Истината, която се осмелява да прояви Истината в живота, която не трепва пред смъртта, дори напротив, я приветства; която кара човек да осъзнае, че той е Духът, че нищо във вселената не може да го убие. Тогава вие ще бъдете свободни. Тогава ще узнаете вашата истинска Душа. “Този Атман3 първо трябва да се чуе, след това да се осмисли и накрая да се съзерцава (meditate) .
   ...
  
Съществува приказка за една лъвица, която щяла да ражда скоро и която отишла на лов и виждайки стадо овце ги нападнала. При усилието тя умряла и малкото лъвче се родило без майка. Овцете се погрижили за него, отгледали го и то отраснало с тях – пасло трева и блеяло като овца. И въпреки че с времето то израстнало в голям и напълно развит лъв, се мислело за овца. Един ден дошъл друг лъв в търсене на плячка и бил изумен да открие всред стадото овце лъв бягащ като овцете при появата на опасност. Той се опитал да доближи овчия лъв, да му каже, че не е овца, а лъв, но горкото животно избягало при приближаването му. Тогава лъвът зачакал удобна възможност и един ден намерил овчия лъв да спи. Приближил го и му казал: “Ти си лъв.” “Аз съм овца” – му отвърнал другият и не могъл да повярва в противното, а само блеел. Лъвът го завлякъл към едно езеро и му казал: “Виж тук, ето моето отражение и това е твоето.” И тогава настанало сравнението. Животното погледнало на лъвското отражение и след това на своето и в следващия миг осъзнало, че е лъв. И лъвът заревал, а блеенето изчезнало. Вие сте лъвове. Вие сте души, чисти, безкрайни и съвършени. Мощта на вселената е във вас. “Защо ридаеш, приятелю мой? Няма нито раждане, нито смърт за тебе. Защо ридаеш? Няма нито болест, нито нещастие за тебе – ти си като безкрайното небе, облаци в най-различни цветове идват, играят си за малко и изчезват. Но небето е винаги същото вечно синьо."

(https://probyjdane.alle.bg/%D0%BF%D0%BE%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5/%D1%81%D0%B2%D0%B0%D0%BC%D0%B8-%D0%B2%D0%B8%D0%B2%D0%B5%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B0/ .)


   Преди да достигне до духовната смелост, душата трябва в своя Път да премине през животинската. Това е неизбежен етап.

   Пояснителни бележки:

1. Суоми - индуистки светец.
2. "...ти си Той..." - значението е "ти си Бог".
3. Атман - дух, душа, вътрешно себе.




Гласувай:
4
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: hranislav
Категория: Други
Прочетен: 157201
Постинги: 317
Коментари: 323
Гласове: 625
Архив
Календар
«  Март, 2021  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031