Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.02 19:21 - Ин и Ян
Автор: hranislav Категория: Други   
Прочетен: 308 Коментари: 1 Гласове:
4


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Жени И Мъже, Ин И Ян, Зло И Добро, Земя И Небе, Мрак И Светлина, Промени и Постоянство. Единство на противоположностите, Допълващи се противоположности, Преливащи и Взаимосвързани противоположности - проявления на Единния Живот . Така са разсъждавали древните китайци. Добро и Зло, а не "добро или зло", както някои идеалисти в по - късни времена са решили, неразбирайки единството на нещата скрито зад привидната им противоположност. На повърхността има две противоположни сили, две начала в резултат на чието взаимодействие Животът се развива, но под тях има Единност, на която те служат. Ин не може без Ян и Ян не може без Ин. Ако има Ин, ще има и Ян, и обратното.

 


image "Ин и ян в китайската философия и метафизика e концепция, която описва как двете привидно противоположни сили, енергии и принципи (които са част от Тайдзи цюан, на бълг. Великия предел) се допълват взаимно и преливат една в друга. Този принцип е известен и като дуализъм или хармония на противоположните.

Ин е гълтачът, пасивен елемент на упадъка (т.е. разбирай, който клони надолу) и се свързва с водата, въздуха, нощта и Луната. Ян е тъпкачът, активен елемент на развитието, съзиданието (т.е. възход, изкачване) и се свързва с огъня, земята, деня и Слънцето. Ян елементите са чисти и видими, докато ин елементите са скрити и неуловими или едва доловими. Ин често е символизиран от водата и въздуха, докато ян е символизиран от огъня и земята. Що се отнася до хората, приема се че жените имат по-голямо количество ин елемент, докато мъжете повече ян. Ин се отнася до женствеността, а ян до мъжествеността. За това ин е наричан също женски елемент, а пък ян - мъжки. В същото време и двата пола притежават от другия елемент в себе си и дори при достигане на желаната вътрешна хармония двата елемента се хармонизират у човека. Това изравняване на елементите ин и ян може да се постигне или чрез духовно развитие или чрез връзките (сексуалност, брак, общувания, среда) като допълване на собствения преобладаващ елемент с елемент у другия (партньор) или другите (среда на общуване). Най-често се смята, че сексуалните партньорства компенсират липсата на пълна хармония на двата елемента, като ги уравновесяват в мъжко-женско, ин и ян.

Ян винаги съдържа потенциала на ин и ин винаги съдържа потенциала на ян, тоест ин и ян са противоположни и всеки от тях съдържа в себе си част(ица) от другия. Това виждаме в двете "очи" или "точки" на символа. Така двете сили са комплементарни, а не абсолютни, и са свързани навеки и равностойни по значение. Където едната сила отслабва, другата нараства. Ин и Ян се привличат - Ин привлича Ян и Ян привлича Ин. Едната сила не може без другата, точно както не може да има светлина без мрак и нощ без ден. Чунаг-цу казва, че “Ин е най-високата точка на смразяване, докато ян е най-високата точка на кипене. Смразяването идва от небето (небесата), докато топлината идва от земята. Взаимодействието на тези два елемента създава хи (хармония) и дава начало на нещата.” (Чунаг-цу, Глава 21).[1]

Според китайската философия, в началото на света стои У дзи - "Безпределната празнота", където безкрайността и нищото са тъждествени. У Дзи преминава в Тайдзи, където безкрайността се разделя и възникват силите Ин и Ян. От тях след това възникват осемте врати - Багуа, които са различните възможни съответствия на съотношението Ин и Ян. Двете сили винаги се намират в динамично равновесие - Ин поражда Ян и обратно, когато едната сила достигне своя връх, се превръща в другата. В екзистенциален план е важно да се постигне тяхната хармония, която води до затварянето на Тайдзи и постигането на първоначалната У дзи.

Терминът е от изключителна важност във всички сфери, в които се борави с китайската терминология - философия, религиозен култ, китайска медицина, етика, бойни изкуства и т. н. С популяризирането на китайската култура, терминът започва да се използва и в западната специализирана или художествена литература."

(Уикипедия)


"Преди 3-5 хилядолетия, във времената, когато още не са съществували нито митове, нито религии1, възгледите на народите, населявали басейна на река Хуанхъ, за строежа на Вселената били доста твърдо установени, макар и парадоксални.

Те смятали, че небето е безкрайно и същевременно кръгло, земята - квадратна, но също безкрайна. А в центъра и и очевидно под центъра на небето бил разположен Китай, наистина, наричан тогава с друго име - Срединна или Поднебесна страна.

Твърдостта на възгледите на древните китайци се разпростирала и върху далечното минало, когато според тях нямало нито небе, нито земя, а имало само хаос, нещо като мъглявина, из която плували мириади микроскопични частици2 ЦИ3. Сред тези частици имало леки, светли (Ян), които постепенно се издигали нагоре, и тежки, тъмни (Ин), които бавно падали.

Така, щом се разделили, първите образували небето, вторите - земята...Опростени, примитивни представи - наречете ги, както искате, но в основата си те малко се различават от сегашните представи за процесите, протекли на мястото на нашата Слънчева система в невъобразими времена и завършили с нейното формиране в днешния и вид преди около 5 милиарда години.

  По - късно, след като небето и земята се озовали на местата си, от различни комбинации на същите частици ЯН и ИН, от взаимодействието на светлото и тъмното, на мъжкото и женското начало се зародило всичко живо и неживо, природата и нейните явления, движението и покоят, топлината и студът, доброто и злото. Всичко било естествено, необходимо, разпръснато и цялостно - като онази, изначална мъглявина. Едното произтичало от другото, сливало се с другото, светлината можела да стане мрак, а доброто - зло, и обратното - в замисимост от момента и ситуацията. При това всичко протичало както в заобикалящата човека природа, така и в природата на самия човек, както във външния, така и във вътрешния му живот."

Из "Ицзин. Книга на промените", Здравка Петрова - съставител и преводач, 1992г.



Бележки:

1."Преди 3-5 хилядолетия..." - това, че в онези времена все още не е имало митове и религии смятам, че е преувеличено...

2. "мириади микроскопични частици..." - мириадите неща или също така 10-те хиляди неща се отнася за всичко от материалния свят, което може да съществува (камък, вода, листо, животно и т.н.).

3."микроскопични частици ЦИ..." - частици жизнена енергия (ки, чи, прана...).





Гласувай:
4
0



1. fun1001 - ...аз съм и дВете ) Вечната Игра на Balans,Хармония,Осъзнатост, т. Zero...!!!
10.02 20:12

Шива и Шакти са принципи, символи, които демонстрират дуалността на съществуването. Известни са още като Пуруша и Пракрити.

Шива (Пуруша) символизира мъжкото начало, съзнанието.

Шакти (Пракрити) символизира женското начало, енергията и действието.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: hranislav
Категория: Други
Прочетен: 182064
Постинги: 343
Коментари: 381
Гласове: 699
Архив
Календар
«  Април, 2021  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930