Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.07.2023 22:26 - Щрихи от българското средновековие
Автор: hranislav Категория: История   
Прочетен: 2582 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 12.07.2023 13:57

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
В стари времена имало традиция владетелите на племена и държави да си разменят подаръци.

За княз Борис Покръстител се знае, че един от даровете, които изпратил на папа Николай I бил мечът с който били посечени 52-та непокорни боилски рода... Не много християнски подарък, но папата не възразил. Все пак това България да бъде в сферата на влияние на западната църква му било важно, та дори и да не е харесал подаръка - не показал. Официалната позиция на Ватикана е, че оръжието е било загубено, което не е в синхрон с обичайната подреденост на римската църква. Борис продължил да засвидетелства чрез дарове почитта си към римските първосвещеници и в следващите години. Дори и след разрива с Римската църква през 870 г. Тогава на извънреден църковен събор в Цариград било взето решение българската църква да бъде под върховенството на цариградския патриарх, а латинското духовенство трябвало да напусне страната.

За цар Симеон Велики има запазени сведения да е получавал подаръци, но няма такива от които да се вижда, че е давал. Проф. Петър Ангелов допуска, че византийските хронисти (за съжаление историята ни е писана основно въз основа на чужди хроники) може умишлено да са премълчавали тези случаи, за да изкарат владетеля ни стиснат.

Допускам, че ако Симеон действително не е правил подаръци, то това е било с цел да покаже превъзходство над своите противници. Чрез предложения за даряване със злато, сребро, земи и скъпи одежди са правени безуспешни опити от страна на византийската дипломация царят ни да бъде отказан от амбицията му да седне на императорския престол.

Възможно е тези оферти поне отчасти да са били възприемани като обидни от Симеон, защото подаръците са били обичайно средство на византийците в стремежа им да усмиряват обкръжаващите ги варварски племена. Тази тяхна политика е давала добри резултати, макар и не винаги, защото понякога въпреки подаряваното са били обект на агресивни действия именно от онези, които трябвало да се въздържат от нападения именно заради даровете.

В своята външна политика, цар Симеон изповядвал философията, че подаръците увеличават любовта и че ако император Роман Лакапин иска да се усилва любовта между българите и ромеите (братя в Христа), то в Константинопол не трябва да скъпят даровете си за българския самодържец и не бива да си искат обратно завладените от него земи и селища. 

Мисъл на Симеон гласи, че на притежаващия по-малко му отива да иска от онзи, който владее повече и че е редно да дарява онзи, който е по-богат. В отговор на византийските експанзионистични стремления и в защита на своите, в едно писмо противопоставил формулата: „Българите имат обичай да изискват чуждото и да не дават [своето] . . ."

Аргумент за материалните си езически щения почерпил и от следната християнска идея: "Ако ти отнеме връхната дреха, остави му и ризата си." /Съвременен превод 2004/.

Разбира се императорът изтъквал аргументи защо не бива да удовлетворява Симеоновите желания, като и тук опора в кореспонденцията с отсрещната страна се търсела най-вече в християнската религия.

В защита на идеята, че най-ценните дарове, които човек може да получи не са от материално естество са следните думи от "De pace cum Bulgaris homilia" - "Словото за мира с българите": "Дава един и друг, раздават тирани. Даряват скиптроносци - един мед, други също и обилно сребро, скъпи камъни, одежди, злато, чрез грамоти почести, чрез почетни знаци правдини. Както по своето вещество, така и съобразно с ръката на дарителя тези дарове често дори и вредят, или пък принасят полза, обаче след миг вече не съществуват и изчезват като леките ветрове и като сън както за онези, които дават, така и за получателите. Подател на този дар е и се смята бог и богът на боговете, а това е най-висшият и най-божественият от неговите дарове: А може би това е самият той, съгласно думите: „той е мирът“ и „Месия съм аз, който ти говоря“ и други подобни."

(Авторът на цитирания текст е анонимен. Авторството бива приписвано на патриарх Николай Мистик с когото цар Симеон също е разменял писма, както и на Никита Магистър, Арета Кесарийски и книжовника Теодор Дафнопатес. Словото е произнесено през октомври 927 г. по случай сключването на мир между България и Византия.)

Предвид на факта, че Източната Римска империя се е стремяла да затрие България, аз се съмнявам в искреността на ромейския василевс, а не бих могъл да се закълна и че патриархът е бил съвсем искрен в миролюбието, което е демонстрирал.

Страниците от приложените снимки са част от изследването "Средновековната българска дипломация" (изд. "Парадигма") чийто автор е проф. Петър Ангелов. Чрез кликване върху снимките те се визуализират в по-голям мащаб.

image

image




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: hranislav
Категория: Други
Прочетен: 660634
Постинги: 439
Коментари: 467
Гласове: 1293
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930