Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.11.2021 11:48 - За българите в Средновековието (1)
Автор: hranislav Категория: История   
Прочетен: 1213 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 22.11.2021 11:59

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

image
В тази публикация помествам част от откъсите от една книга, които мисля да споделя. Четивото е посветено на българското средновековно минало.

„При наличието на така значителната книжовна продукция от епохата на Българското средновековие, чиято главна цел била да се внедрява църковно-религиозният светоглед, възниква въпросът, сред какви среди е имала книгата най – широк достъп и кои са били главните и потребители. Въпросът за читателя е несъмнено твърде важен, тъй като книгата, както се знае, е израз не само на мислите и разбиранията на своя автор, но и силно духовно оръжие за въздействие върху мислите и разбиранията на други хора, които са имали възможност да се запознаят с нейното съдържание.” (стр. 16)

Откритите на територията на манастирски комплекси множество кирилски надписи, датирани от края на IX и първата четвърт на X в. говорят, че са били налице „значителен брой грамотни хора от различни краища на страната, което ще рече, че появилата се по това време старобългарска книга е могла да разчита на достатъчно ако не действителни, то поне потенциални читатели. Тази констатация важи и за следващите столетия и особено за времето на Втората българска държава (XIII-XIV в.), когато условията за разгръщането на просветното дело са били твърде благоприятни и когато се създадат забележителни средища като Килифаревската школа на Теодосий Търновски и Търновската школа на Патриарх Евтимий. Без да разполагаме с цифрови данни, можем да твърдим, че пропорционално погледнато най – много действително четящи хора през периода на Българското средновековие е имало из средата на църковното съсловие. И това е естествено като се има предвид, че за всеки свещенослужител независимо от неговия ранг книгата е била важно пособие, необходимо за извършване на богослужебните му задължения и за пропагандиране на християнската вяра. ... Да се познават „светите писания”, е било нужно на представителите на църквата и с оглед на тяхната преподавателска дейност в различните просветни средища, тъй като средновековният български духовник е бил не само богослужебно лице, но и учител за ограмотяване на хората и за въвеждането им в християнското вероучение.” (стр. 17)

„Свързаността на представителите на църковното съсловие с книгата се е изразявала не само с това, че те са били едни от главните и потребители, но и в това, че мнозина от тях са се занимавали с превеждания и преписвания на книги.” (стр.18)

„Старобългарската книга намирала ревностни потребители и сред монашеството. Първоначално сравнително малко на брой, манастирските обители, пръснати из различни краища на страната, нараствали непрестанно и числото на монасите ставало все по – внушително. Покрай редицата задължения предвиждани от манастирските устави, калугерите трябвало да се занимават и с четене, да се запознават с живота и делата на именити християнски светци и мъченици.” (стр. 19)

„Наред с църковния клир и монашеството третата група, сред която можем да намерим фигурата на читателя, е управляващата феодална върхушка. Разполагащи с богатства, с власт и с повече свободно време, българските боляри и техните семейства са имали най – големи възможности да получат по – добро образование, да имат достъп до книжовните творби, тъй редки и трудно създавани при тогавашната примитивна техника. А най – привилегирован в това отношение бил самият владетел, цар Симеон. Дворецът му, както може да се заключи от известния „Пролог” към сборника „Златоструй”, бил хранилище на множество книги, „древни и нови, канонични и неканонични”. ... И което е по – важно – тези книги не стоели просто като мъртво богатство, а били непрестанно четени и ползвани от „книголюбеца княз Симеон”, както го назовава една приписка от началото на X в. Владетелят ги четял при това не само за собствена полза, но за да подбере най – ценните според него творби и да възлага на опитни книжовници да ги превеждат от гръцки на български... Наред с това Симеон имал обичай да чете избрани места от някои книги и пред събраните пред него боляри. ... С една дума, дворецът в Преслав бил не само център за обсъждане на политически и военни въпроси, но и средище на интелектуална дейност при най – голяма употреба на „буквеното слово”. Книги четял самият владетел, книги четели и превеждали и именити негови сътрудници, с книжна мъдрост били запознати столичните боляри.” (стр.20)


Източник: „Българинът в Средновековието (Светоглед, идеология, душевност)”. Изд. „Георги Бакалов”, Варна, 1985 г. Автор: Димитър Ангелов.



Гласувай:
4



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: hranislav
Категория: Други
Прочетен: 657181
Постинги: 439
Коментари: 467
Гласове: 1293
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930